Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Víceleté gymnázium - pro a proti
O víkendu jsme s jedním známým řešili víceletá gymnázia, tak mě napadlo, že se zeptám i vás, jaký na ně máte názor.
* Máte dítě na víceletém gymnáziu?
* Zvažujete podání přihlášky na víceleté gymnázium?
* Nebo jste naopak víceleté gymnázium i přes dobré známky na ZŠ zavrhli?
… proč? Jaká jsou podle vás pro a proti?
Já budu mluvit z vlastní zkušenosti – popáté třídě jsem přestoupila na Gymnázium – chtěla jsemsama. Ale později jsem litovala. Dodělala jsem si tam vlastně základní školu a potom jsem přestoupila na klasickou sš. Své dítko bych od toho asi odradila, v dnešní době už to není takové, jaké to bylo. Moje kamarádka má vychozený gympl a studuje stále VŠ, uvažuje, že s tím sekne a najde si práci. Ale jakou? S gymplem vlastně nemáte nic, žádné zaměření apod. Za mě je to zbytečné.. 🙁 Ale pokud dcerka chce, přestoupit na jinou školu může kdykoliv.. 🙂
Ahoj Petro,
tak toto je teď u nás aktuální téma.Anetka je v páté třídě a u nás tím škola končí,takže bude muset dojíždět jinam.No a Anetka bez toho,že ji do toho nějak tlačíme chce na gymnázium.
Už jsme se byly i podívat na gymplu na dni otevřených dveří a je nadšená,takže ji čekají přijímací zkoužky.
Mám s toho obavy,ale i učitelky mi řekly,že určitě má jít no a hlavně Anetka chce,takže dělá testy doma a uvidíme jak všechno dopadne.
U dcery ve třídě (5.ročník) už se děti hlásily, kdo bude podávat přihlášku na 8mi leté gymnázium a jsem dost překvapená – hlásí se skoro všichni, včetně podprůměrných žáků.
(Dcera na gymnázium nechce a nepůjde, nic se u nás nezměnilo).
Ahoj Petro, Tvoji otázku jsem si přečetla už před časem, ale nějak jsem se nedostala k tomu, abych “sesmolila“ rozumnou odpověď.
Jak asi víš, můj syn na víceletém gymnáziu je.
Nám 1. stupeň ZŠ končil a pokračování jsme museli volit jinde (ta naše škola neměla 2. stupeň). A syn se tenkrát rozhodl sám. Nijak jsem ho neovlivňovala.
Pokud bych měla odpovědět za něj – tak jemu se tam líbí a řekla bych, že je i spokojený, ve třídě si našel kamarády v podstatě hned a neměl problém (v novém kolektivu). Na jiný styl výuky a na nové učitele si pochopitelně musel chvíli zvykat, ale myslím si, že to zvládl v pohodě – až na jednu vyjímku – a s tou se teda “pere“ pořád… i já mám s tou zmíněnou pí-uč jakýsi vnitřní “problém“… takže svého syna chápu (co mu vadí a proč). Ale to je o lidech, to není o gymnáziu.
Jinak – já vyhraněný názor nemám, nemůžu říct, jaké by to bylo, kdyby byl na 2.stupni ZŠ.
Je fakt, že mám-li hodnotit zdejší víceleté gymnázium, představovala jsem si to trochu jinak – jsou věci, které se mi líbí a jsem spokojená a stejně tak se najdou věci, které si myslím, že už jsou dávno přežité a zcela zbytečně se v nich pokračuje.
O zachování víceletých gymnázií bych asi nijak zvlášť neusilovala (chci říct, že bych se neangažovala). Nevidím – alespoň prozatím – žádný veliký přínos, který by se nedal oželet nebo v dalších letech “dohnat“ (jinak, jinde).
Petro, to s tou mincí je dobrý nápad – takže u mě pořád vede zapomenout na to, že nějaká víceletá gymnázia existují 🙂
Ještě jsem si vzpomněla na radu jedné odbornice…dcera chodila do školky, která byla na nic a já pro ní sehnala na poslední rok místo v lepší školce. A psycholožka mi tenkrát říkala, že znalosti se dají dohnat, ale klid v duši už ne a ať jí nechám radši v té staré školce, která jí sice nic nedá, ale už je tam zvyklá. (Dcera si tenkrát hodně těžce zvykala na nové prostředí, teď už je to lepší, ale do suveréna má daleko). Tak nevím, ale něco mi říká, že to platí v každém věku…
Marinado, nereagovala jsem hned, ale přemýšlela o tom (a pak teda i zapomněla). Napadlo mě, jestli ten na zš neustrnul taky z toho důvodu, že brácha je na gymplu a on ne, tak proč by se snažil. Ale třeba je to jen tou základkou, těžko říct, to takhle na dálku neposoudíme. Naopak ten na gymplu může být úspěšnější i díky tomu, že má třeba pocit, že dokázal něco, co brácha ne a chce si tu svoji odlišnost udržet.
“Vtipný“ na těchto rozhodnutích je, že stejně nemáš nikdy šanci zjistit, co by bylo, kdyby ses v klíčové chvíli rozhodla jinak. Kdoví, kdyby teď byli na gymplu oba, jak by to vypadalo… Tím nelobuju za variantu zůstat na základce, i když to tak asi vypadá. Jen mě tohle vysvětlení napadlo.
anonymní, no, to je oříšek, rozhodování ti nezávidím. Pokud je dcera introvert, vzala bych ještě v potaz, jestli by pak na gympl s ní dojížděla nějaká kamarádka. Ale i tak mi tak dlouhé dojíždění na 11leté dítě přijde moc.
Nedávno jsem slyšela dobrou radu pro taková rozhodnutí. Hodit si korunou… zní to divně, ale nejde tak úplně o to, co na té koruně padne, ale o tvůj pocit. Pokud máš po hodu tendenci házet ještě jednou (a hledáš důvody, proč tento hod vlastně neplatí), znamená to, že máš zvolit tu druhou variantu. Pokud máš naopak pocit úlevy, že padla tahle strana mince, tak je tohle to správné rozhodnutí.
No a kdyby sis ani pak nebyla jistá, tak si ještě můžeš přečíst Láďův článek – Těžké rozhodování
jsem v obdobně složité situaci rozhodování – dcera (na scio velmi naprům. výsledky, vše nad 90 %), ZŠ jednoznačně doporučuje víceleté gymnázium, dcera také chce. Znamená to pro nás složité (časově) dojíždění, ráno hodinu, odpoledne vzhledem k nenavazujícím spojům dvě hodiny od konce vyučování do doby, kdy dojede domů, což znamená, že nezbude moc času na kroužky, zábavu, … myslím si a taky se obávám únavy. Být ve městě a popojíždět jen MHD, neváhám, takto nevím.Nerada bych, aby 11 leté dítě padlo do povinností dospěláka – jen povinnosti a cestování, toho si užije ještě dost. Proto se zatím se stále přikláním k variantě ne, byť se dcera na ZŠ výslovně nudí a v hodinách snad i spí. Ale, je to introvert, neprůbojná, tichá, … a to dojíždění do dost velkého města s přesedáním a opravdu hodně velkou dopravou mě děsí. Navíc, co jsem zjišťovala, výsledky na výstupu 4 nebo 8 letého gymnázia jsou naprosto srovnatelné, jen by se asi další 4 roky (myslím tím 6. – 9. tř.) nenudila. Těžko radit, ale vzít v úvahu dojíždění, vyzrálost dítěte, … omezení zájmů, … všechna pro a proti.
Petro, ten na ZŠ prý úplně ustrnul a nemá chuť ani motivaci se učit nic nového a ten na gymnáziu je zvídavý a pořád se pídí po nových informacích. Ještě loni prý byli nastejno…
Tak nevím. Ty kluky znám jen z fotek, tak musím brát jen to, co nám o nich jejich maminka řekla. Každopádně prý udělají všechno pro to, aby se ten druhý dostal na gymnázium aspoň ze 7.třídy…
Marinado, a nevíš nějaké podrobnosti, proč toho litují?
Onoje to těžké, fakt hrozně moc záleží na konkrétní škole a pak ještě v rámci té školy na tom, kdo to dítě učí.
Tak nevím, co si mám myslet 🙁
Známá má dvojčata, jeden je na víceletém gymnáziu, druhý ne a prý je to nebe a dudy. Ten druhý byl při přijímačkách těsně pod čarou, ani se neodvolávali a teď toho prý hrozně litují 🙁