Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak důležité je známkování?
Opět se blíží vysvědčení, co mě vede k otázce, kterou jsme tu už párkrát naťukli:
Jak moc jsou pro vás důležité známky vašich dětí?
Řešíte doma, co bude na vysvědčení? nebo je berete jen jako jakousi “závěrečnou zprávu“, kterou už není třeba se nějak významně zabývat?
Jak ke známkám přistupujete během školního roku? Co pro vás vůbec znamenají jednotlivé stupně české klasifikace, je 3 opravdu dobrá???
Jé, Petro, to byl nějaký šum, já jsem myslela uchazeče na katedru nebo fakultu, kde se to pohybuje v pětimístných číslech a nedělají se oborové testy nebo je dělá jen určitá část, kteří projdou s lepšími výsledky.
Oborovky se na VŠ dělají jen na pár oborů.
Ale já do toho zas nechci nějak zabředat, sama v tom nemám jasno, spíš mě zajímalo, jestli na to někdo nějaký jasnější názor má.
Ale ty encyklopedické znalosti bych zase hájila, je vidět, jak úroveň klesá, studenti fakt nejsou na místě schopní odpovídat na základní otázky z historie apod. a pak jim logicky nemůžou docházet souvislosti, takže ono to má taky svou míru.
Není pravda, že našprtat se něco zpaměti je k ničemu. Pokud to umí člověk vhodně použít, má to velký význam, protože bez znalostí v hlavě není možné třeba o problému diskutovat atd.
Ale říkám, nikomu to nevnucuju, sama jsem spíš člověk, který si vzdělaných a nabušených lidí váží, protože znám hodně takových, kteří jsou prostě skvělí, nejsou to bedýnky na informace.
Tak asi takhle z mé strany.
Dančo, tím číslem jsi mě docela šokovala 😀 Myslíš, že se na nějaký obor může hlásit 10.000 zájemců? nebo ti tam přiskočila jedna 0 navíc? 😉 (nechci být urejpaná, ale nedalo mi to ;-))
Pokud jde o ty přijímací testy, záleží na tom, jak jsou sestavené – jestli jsou tam samé špeky, pak to bude taky do značné míry na náhodě. Já bych proti testům nebyla, pokud by se zkoušely nějaké základní znalosti nezbytné pro další studium toho oboru. Ostatní je už spíš otázka motivace studenta a tu testem prostě nezjistíš, přitom k uplatnění v tom daném oboru je důležitější než encyklopedické znalosti, na které bývají většinou zaměřené přijímací testy.
Petro, já si hlavně myslím, že rozdíl je nejen v těch známkách, ale ta nestejnost známek vypovídá o nestejnosti úrovně jednotlivých škol. Myslím to tak, že na jedné škole ti stačí míň k tomu, abys byla na špičce. Já si prostě nemyslím, že by ten zádrhel byl právě v těch známkách, to je jenom zástupný problém.
A z vlastní zkušenosti musím říct, že jsem dělala přijímačky několikrát a nejspravedlivější mi právě přišly testy, které jsou pro všechny stejné. Jindy to bylo vždycky o sympatiích, o štěstí na otázku, aspoň teda částečně. U těch testů mají všichni stejné možnosti a podmínky. Jasně, ztrácí se v tom individualita, ale když má někdo vyzkoušet 10000 lidí, tak je to i při ústních jen běžící pás.
Pro mě je ideál soukromý učitel, ale nemám na něj prostředky a neznám nikoho, kdo by splňoval mé požadavky na tuhle funkci. 🙂
Dančo, já včera komentáře nestihla už přelouskat, proto jsem na tebe nereagovala, byla jsem ráda, že jsem se dostala aspoň k tomu článku.
Pro přijetí na další školu mi známky z té předchozí přijdou nepodstatné už teď. Určitě to tu už i několikrát padlo – co je na jedné škole jednička, by na jiné horko těžko stačilo na trojku, takže to lze jen těžko srovnávat. Ale asi míříš spíš k přijímacím testům, to už vypadá komplikovaněji, ale nemyslím, že by to bylo neřešitelné. Vem si třeba výběrové řízení do zaměstnání, tam se taky neznámkuje a vždycky nakonec místo obsadí. Tohle mi přijde dost podobné, jen je těch míst v jednom “podniku“ víc najednou. Navíc tu v celkovém počtu poptávka po “zaměstnancích“ bude převyšovat nabídku.
Je jasné, že ta změna nemůže (neměla by) být jen o zrušení známkování, ale v souvislosti s tím musí přijít i řada dalších změn.
Mně osobně známkování nijak zvlášť nevadí, ale věřím tomu, že bez něj by to bylo mnohem lepší a efektivnější. Přijde mi přínosnější, když se děti doma pochlubí tím, co se ve škole naučily, než tím, jakou dostaly známku. Ale myslím, že v tomhle je to hodně na nás, jakou důležitost známkám jako takovým budeme přikládat.
No až pročtu i další komentáře, tak ještě možná něco připíšu 😉
Petro, mohla bys napsat, jestli tě napadá nějaký způsob, jak pak takovou školu provázat s ostatními? Jak jsem se ptala, jak to udělat např. při postupu na střední školu s výběrem žáků?
Tohle je totiž věc, kterou, ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemůžu rozlousknout.
Osobně mě známkování bavilo, i syn rád ukazuje známky, ale pro samotné učení jako takové je taky nevidím jako nezbytnost. Tady je to asi zase hodně ovlivněno zkušeností, pro někoho byly známky stres, pro někoho motivace.
Konečně jsem si dnes ten článek přečetla celý a musím nad tím pořád přemýšlet. Čím víc mi to leží v hlavě, tím líp si dovedu představit školu úplně bez známkování a bodování. Nepřijde mi to nereálné, “jen“ hodně těžko realizovatelné. A řekla bych, že největší problém by s tím nakonec měli rodiče. Určitě ale taková změna nemůže přijít ze dne na den.
Teda taková hrubka, pardon.Odeslala jsem to dříve než jsem to stačila opravit.
Pro děti jsou známky důležité. Vždyť jak jinak se mají pochlubit? Jinak si myslím, že se jim přikládá větší viznam než mají. Důležitější jsou přece znalostí. Když si na mě učitel zasedne, vždy si najde něco jak mě potopit. Stejně tak jako oblíbenec má známky bez práce.
Já jsem zažila situaci, kdy si na mě učitelka zasedla. Malém jsem kvůli ni měla propadnout. Po stížnostech a následném přezkoumání jsem měla nakonec za 2.
No, ale procenta se dají použít jen u některých věcí.
Třeba převést na procenta, jestli byla věta přeložena správně do nějakého jazyka, v tom musím zase počítat s individuálním posuzováním, tj. rozdíly stejné jako u známek. Jen je těch stupínků místo pěti sto. Nevidím v tom významnější rozdíl.
dostavat se na vysokou pomoci znamek mi prijde taky nespravedlive.jak uz jsem psala dvojka neni dvojka,takze urcite bych byla pro ty procenta.A je velky rozdil v urovni skol.Kdyz uz by se mely znamky zohlednovat, tak bych brala ty jednicky nebo dvojky, protoze tam je videt, ze ten student neco umi.Uznavam vzit ty nejlepsi bez prijimacek, jak se tp na nekterych skolach deje a ostatni by skladali zkousky.A znamky by byli zahrnuty treba 30%.Ale byly by to znamky tykajici se obory. Protoze k cemu na technicke skoly prudit s cestinou?jana231