Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Výuka cizích jazyků na ZŠ
Před chvilkou jsem si na iDNES přečetla, že by se na ZŠ měl brzy začít učit i druhý cizí jazyk a to nejpozději od 8. třídy a v časové dotaci 6 hodin týdně (viz http://zpravy.idnes.cz/zlomky-se-presunou-na-prvni-stupen-pribude-dalsi-cizi-jazyk-plw-/domaci.aspx?c=A130121_115739_domaci_jpl).
Překvapila mě ta hodinová dotace, tak se chci zeptat, kolik hodin týdně je teď věnováno na vašich školách cizímu jazyku?
Peti, v době, kdy Š chodila na ZŠ byla výuka od 4té třídy. První dva roky jsem aj nijak neřešila. I když mi přišlo, že začali hodně rychle, denně třeba i 30 slovíček, což bylo moc. Výuka se dětem otrávila. Docela rychle se tak třída rozdělila na ty “lepší“ a ty “horší“. Přičemž ty horší prostě jen nezvládli raketový start, třeba byl někdo měsíc nemocný a už se vezl. A pokud rodiče jazyk neumí, pak je to problém, dítěti nemá kdo pomoct. To beru jako mínus. Učitelka dle mého měla učit dle těch slabších a nehnat se dopředu s 1/3 třídy, která zvládala a to třeba jen kvůli tomu, že rodiče mohli děti doma doučovat.
Nicméně dcera celkem zvládala, neřešila jsem to. Ale píšu dle zkušeností ze schůzek, na co si rodiče stěžovali.
Další mínus bylo to, že děti dostaly jeden rok učitelku, která jazyk učit neuměla, tam vznikl propad, přičemž ty slabší děti měly tedy šanci se dotáhnout. Další rok ale zase přišla jiná učitelka a zase se jelo rychle.
Nevýhodu vidím v častém střídání stylu výuky, tedy změnou učitelů. Používání nevhodných učebnic (jeden rok). A velmi málo konverzace, s čímž má dcera problém dodnes.
Na SŠ byl vidět ten obrovský rozdíl mezi výukou v té či oné ZŠ.
Myslím si, že i když dítěti nebaví třeba dějepis, tak se ho prostě nějak naučí. Ale když se nepodchytí angličtina, je to pak pro dítě těžké, s odporem se tento předmět učit nedá.
Osobně bych raději, aby se aj učila víc pozvolnu na začátku. Nedávat dětem šrotit se miliony slovíček a hodně komunikovat.
Je mi jasné, že ne každé dítě má na jazyky talent.
Tak já moc spokojená s výukou nejsem – dcera 5. třída, mají 3 hodny týdně. Jsou tedy rozdělený na dvě skupiny, za což jsem ráda. Vyučování Anj u nás předpokládá, že rodič alespoň trochu umí anglicky, jenže spousta z mých známých neumí vůbec, čímž dítěti absolutně nemůžou nijak pomoct. Tedy abych to trochu vysvětlila – už od začátku na mě dost rychle jedou slovíčka, jenže bez nějakého většího používání a bohužel nikdo jim ty sešítky nekontroluje, takže mě nezbývá nic jiného, než všechno poctivě prolízt a zkontrolovat, protože několikrát se ho naučila i s chybou a přeučovat to, je strašně složitý. Proč to buď neofotí nebo nezatrhnou, co si mají opsat – nechápu.
Za další, opakují jen to, co se právě učí, takže když náhodou zabrousím do staré látky, dcera neví o čem je řeč. Banálně jednoduché věty nedokáže přeložit, ani říct o čem to alespoň vzdáleně je, jedou jen doslovné překlady a spíš mentorují naučené.
Mě by se líbilo spíš takové komplexnejší vyučování, alespoň ze začátku. Nevadilo by mi ani konverzace při hodině v Anj, oni to časem pochytí líp než přecházení z jednoho do druhého. A jak tu už někdo psal – básničky, písničky, hry, atd.
Myslím, že obyčejné drilování slovíček jim v pochopení jazyka moc nepomůže.
A výukou angličtiny spokojená jsem – ve 3.třídě nás učitelky poprosily, ať jim do výuky nezasahujeme a děti jim nekazíme…měli to spíš formou her, písničky, jednoduchá konverzace a čtení v komiksech. Teď, ve 4.třídě, už se učí trochu gramatiky (např. množné číslo, časování slovesa “be“ a píší desetiminutovky ze slovíček), ale pořád to mají takovou hravější formou, moc se mi to líbí, i když teda někdy žasnu, co dcera neumí a pak zase naopak žasnu, co umí (aniž by o tom přemýšlela). Hlavní je, že jí to baví, nebojí se mluvit a spousta věcí jí secvakne sama, protože to má oposlouchané. Já bych teda asi té probírané gramatice věnovala víc času (většinou to jen tak prolítnou), ale té učitelce věřím – možná to mají být jen ty nejzákladnější základy a víc se to bude probírat v dalších ročnících…
Peťko, dokázala bys nějak stručně (ale když se rozepíšeš, tak budu jedině ráda) shrnout, s čím jsi spokojená byla a v s čím ne?
Já mám zatím z “naší“ angličtiny docela smíšené pocity. Jsem sice taky angličtinář, ale vůbec nemám odhad, co a jak na prvním stupni, takže bych jí to zase nerada zprotivila, kdybych to do ní začala hustit.
Tak s výukou angličtiny na zš jsem spokojená jednou byla a podruhé nebyla. Vážně moc záleží na učiteli. Nám se během docházky hodně učitelé měnili, což není dobré.
Nyní na SŠ jsem spokojená moc, studenti mají rodilého mluvčího a výuka je oproti ZŠ nebe a dudy. 🙂
U dcery ve škole je druhý jazyk povinně už od 7 třídy a to je běžná základka na malém městě,na druhé škole to funguje podobně.V 8.třídě mají týdně 4 hodiny angličtiny a 2 hodiny druhého jazyka.
Holky, díky za info 😉
A ještě mě zajímá – vy co děti ve škole už máte – jak jste s výukou cizích jazyků spokojené?
ahoj, ptala jsem se na ty jazyka a první jazyk mají na druhým stupni 4 hodiny týdně a druhý jazyk 2 hodiny
neteř má 3 hod. týdně anglinu a to je ve 4.třídě
No a ještě zavzpomínám na svá školní léta.
Já chodila na jazykovou ZŠ, byla od třetí třídy, dělali jsme normálně přijímačky.
Takže od třetí třídy ruština, v pětce druhý jazyk (NJ nebo AJ). A kdo chtěl, mohl ještě v sedmé a osmé třídě chodit na ten druhý jazyk (angličtináři na NJ, němčináři na AJ).
Já to využila, ale němčinu jsem ty dva roky měla, ale dnes jsem tak schopná říct, že nemluvím a nerozumím. A možná říct pár veršů z budovatelské básně. A pak jedno větné spojení, ale dodnes nevím, jestli říkám, že “květiny voní“ nebo “květiny kvetou“.
Holky mají AJ od první třídy, loni i letos hodinu týdně.