Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
První třída - optimální připravenost
Dostali jsme u zápisu papír s “optimální připraveností“ dítěte do první třídy. Některé věci jsou v ní diskutabilní, ale nejvíc mě zarazil odstavec “dítě dokáže rozlišit zvukovou i zrakovou podobu slov, rozloží slovo na jednotlivá písmena, dokáže z jednotlivých písmen složit slovo“. Co se tedy učí v první třídě, když už mají zvládat základy čtení a psaní? Zrovna u nás to zas takový problém není, ale tohle doporučení mi přijde dost přehnané, naštěstí je to jen doporučení a ne závazné kritérium. Dostali jste taky nějaká doporučení či požadavky na čem máte ještě zapracovat?
semelka
Tak jsem právě před chvilkou narazila na doporučení MŠMT – je to tam všechno podrobně rozepsané. Nezkoumala jsem to podrobně, ale co jsem koukala na ty sluchové a zrakové požadavky, tak má dítě zvládnout ty slabiky, o hláskování jsem nic nezahlídla.
Kdo máte chuť se tím prokousávat, tak mrkněte – http://www.msmt.cz/pro-novinare/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku
tak to jsem překvapená i já…jak vám řekli to trénovat??
trénujeme jak píšeš Petro vyvleskáváme tím vlastně slabikují ….
pak různě hrajeme, ….na co začínají, na co končí, vymysli slovo na M…., na co začíná tvé jméno atd….hmm to jsou změny…
semelko, u nás jsme nic takového nedostali. Akorát u druhého zápisu nám dávali nějaké desatero o tom, jak se mají rodiče věnovat dětem, ale to byly spíš obecné zásady typu naslouchat jim, vést je k samostatnosti a zodpovědnosti atd.
Mně třeba i zaráželo, že se u zápisu “zkouší“ písmenka. Naše holky je teda taky uměly, ale taky to beru tak, že od toho ty děti budou chodit do školy, aby se to naučily. Tak jsem se na to ptala známé, co tu bývá u zápisů, vysvětlila mi, že oni to neberou jakou zkoušení, jestli to umí. Že většina dětí nějaké písmenko zná a rády to ukážou, takže spíš pro děti, aby si připadaly velké. Je fakt, že to neprobíhalo stylem – “řekni mi, co je tohle za písmeno“, ale uč se zeptala, jestli už zná nějaká písmenka a pak ji zavedla k lavici, kde bylo pár nejběžnějších vyskládaných a ptala se, jestli pozná některé z nich.
Jinak to rozlišování počátečního písmene trénovali u nás ve školce, taky vytleskávali slabiky, ale rozklad na jednotlivá písmenka nedělali.
Jj, dostali. I toto jsme tam měli. Dcera to neuměla – poznala klasicky hlásku na začátku a na konci souhlásku. Měli jsme se to naučit tuším do listopadu – paní uč. to vysvětlila jak dětem ve třídě, tak rodičům jak na tom mají pracovat a malá to pochopila celkem rychle. Je fakt, že mě to taky překvapilo.