Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Informace o financích pro školu
Vůbec jsem nevěděla jak tuhle diskusi nazvat.Včera přišel Zdenda ze školy a večer když jsme si povídali co bylo,začal se vyptávat kolik nás co stálo na vánoce, tak prý v matematice museli povídat kdo co z rodiny dostal na vánoce a museli spočítat kolik rodina utratila peněz a kolik utratili samotné děti za dárky.Proč by dítě mělo vědět kolik rodiče investovali do vánoc, je to netaktní vůči ostatním dětem, jejichž rodiče utratili méně než ty ostatní.
A to není poprvé, nedávno zase vyzvídal, kolik platíme za vodu, elektřinu a ostatní věci a kolik nám vrací peněz, že jim z toho pan učitel dělá slovní úlohy, vůbec se mi to nezdá, to jim přece může vymyslet příklad sám a nemusí k tomu využívat takové informace.Samozřejmě, že se manžel rozčílil a synovi jsme vysvětlili , že nejme povini takové věci sdělovat.
Říkala jsem si, že bych to nadhodila na třídní schůzce, ale nechci vypadat jak trapka. Co si o tom myslíte a co by ste udělali?
Radko, přesně tak to vidím.
Stejně jako syn nikde nevykládá jiné soukromé věci, nemůže říkat ani tohle.
Ludlinko, a díky za tohle téma, nenapadlo mě, že by se mohlo něco takového stát, takže jsem mu to zatím přímo nevysvětlovala, ale v nejbližší době to udělám.
k tomu lhaní – já synkovi taky řekla kolik beru a kolik platíme za různé věci. ale s tím, že to je naše soukromá věc a že to nesmí nikomu říkat. právě proto se divil, že on dostal “tak málo“ (až do včerejška byl nadšenej a velmi spokojenej a dostal toho opravdu až nadprůměrně podle mých představ), když tom, jehož rodiče nepracují dostal tolik drahých dárků, vendulka, kterou občas bereme s sebou na různé výlety, protože mamka na to nemá, taky dostala dotykáč (kterej synek ještě nemá a dlouho nebude mít) a noťas,….. taky se mě ptal, jak to, že mají tak drahý dárky, když si u nás byli nedávno “půjčovat“ vajíčka, brambory, a nějaký peníze na jídlo.
takže máme za sebou právě přednášku o zadlužování se, lichvářích, o tom, na co se dá vypůjčit a co je “nutné“ (lednička, pračka, sporák…) a co je zbytečné (televize, dovolená, honosné dárky…) a vede do pekel. ale asi je ještě moc malej. na praktickém příkladu nepochopil, že když si někdo půjčí 10000 na dovolenou, že ve finále pokud platí, zaplatí i 20000, pokud neplatí, může přijít o střechu nad hlavou.
no tak to jsme na tom ještě dobře. synek taky v páté třídě, a když se učili míry, tak měl za úkol – změřit kolik váží maminka a kolik má kolem pasu tatínek. chápu, že se měli učit zvážit a změřit, ale do úkolu napsal váhu naší kočky a míry našeho psa. dopsala jsem, že tatínek si nepřeje aby celá škola věděla jakej má pupek a já nestojím o to, aby baby v obchodě probíraly moji váhu:-) dostal i tak jedničku a takové úkoly skončily.
co se týče finanční gramotnosti, měly by je to rozhodně učit, ale na imaginárních příkladech. synek byl spokojenej s tabletem (a to mu ježíšek nedonesl nijakej extra, ale jeden z nejlevnějších). ale přišel, že tomáš se má líp, že dostal péespéčko, tablet, snowboard, kolo a ještě cosi. kdybych nevěděla, že mají byt v exekuci, dluží kam se podívají, neřeknu ani popel:-( pak se takový dítě nenaučí z finanční gramotnosti od rodičů nic. snad jen to, že si může dovolit vše na půjčku, i když jen na chvíli:-( no a pak je učitel kterej je to učí fajn, ale ne na konkrétních číslech. to přece ani nejde. nemůže srovnávat rodinu s platem 100t, hypotékama, autama,….s rodinou, která ač má “jen“ 20t, nemá žádné úvěry, leasingy, hypotéky nebo s rodinou , kde nemají práci a žijí z dávek. to by pak musel jednomu říct – ano, tobě vaši mohli koupit auto, protože jim na to zbývá, ale ty jsi měl utřít hubu, protože jste zadlužení. co to s těma děckama udělá?
Já bych ještě pochopila ty příjmy rodiny a výdaje za pravidelné platby. I když by se mi to taky nelíbilo, ale dejme tomu.
Ale s těmi Vánoci, to je příšerný.
I když děti v pátý třídě nevěří na Ježíška, přijde mi to brutální říct jim kolik stály dárky. Neřeknu třeba stromeček, jídlo,ale cena dárků???
dost dobře si neumím představit, jak to v té třídě vypadá.
To si jako jeden stoupne a řekne: maminka je na mateřské a má 3600,-, tatínek přišel o práci a má 8 000,- podporu, takže jsme stromeček neměli a za dárky dali rodiče 500,-.
Pak si stoupne druhý a řekne: maminka nepracuje, protože tatínek je manažer a má 150 000,-, za dárky rodiče utratili 50 000,- a vánoce jsme trávili na Maledivách a to stálo 200 000,-.
Já vím, je to realita, každý je na tom jinak, ty děti to stejně mezi sebou tak nějak vědí, ale říct to takhle natvrdo? Já nevím. Určitě bych se ozvala, když ne na třídní schůzce,tak zajít soukromě za tím učitelem.
Jinak proti finanční gramotnosti nic nemám, jen ať děti vědí, že když si půjčí, že taky spoustu peněz přeplatí atd.
Dítě pak bude stejně v jiné situaci než rodiče, takže se může operovat s např. průměrnými čísly, hodně nízkými, aby si uměly vypočítat, z čeho se dá a nedá vyžít, ale to jaksi nesouvisí s matematikou.
Bami, souhlas, taky bych nelhala, ale asi bych se snažila mu vysvětlit, že jsou to věci, které se týkají naší rodiny, našeho soukromí a nikomu do toho nic není.
tak já bych se asi na rodičáku zeptala, co tím pan učitel sleduje, zda tedy potřebuje nějak přiblížit finanční nástrahy dnešní doby, nebo proč to chce vědět a že pokud tedy kvůli finanční gramotnosti, pak budu uvádět smyšlená čísla, a tak bych to vysvětlila i dětem, že toto je naše soukromí a ráda jim poskytnu imaginární sumy.
Ty poměry by ale měly souhlasit, aby to nebyl úplný nesmysl, nějak se neumím vyjádřit, myslím výdaje i příjmy navýšit nebo ponížit stejným násobkem. Hm, snad je to pochopitelné.
co je komu do toho??????? za nás se to nikdy neřešilo a příkladů jsme měli plno…moc to nechápu…
lien to jo …ale já se snažím nelhat ani dětem 😀 takže je to volba bud říct pravdu a neob že jim do toho nic až tak není 😀
Holky, mně to připadá silně nevhodný. Tohle nemá právo nikdo z dětí tahat. Jednak v souvislosti s útratou na vánoce, tam už jsou ve hře i další věci, jak jste psaly, nemusí to být pro některé příjemné. Ale celkově, já bych rozhodně na tohle nepřistoupila a na rodičáku bych se ozvala, i kdybych byla za trapku. 🙂 Ale myslím si, že s tím bude souhlasit víc rodičů, takže trapas by to určitě nebyl.
Kolik vyděláváme a utratíme jsou soukromé věci, do kterých nikomu nic není a navíc to řešit ve třídě, kde jsou děti z různých poměrů, nemám slov.
Jé, holky, omlouvám se, ale mě to úplně vytočilo. Snad se nám tohle nestane. 🙂
To už je ale přeci na rozhodnutí každého, co uvede.
lien to počítání chápu a naučit je potřeba, děti nemaj představu o penězích a co a jak….jen i mě zarazilo a vadilo když kolik přišel ze školy s tím…kolik vyděláváme a jakou máme spotřebu….možná to ani učitelku netrklo nebo nepřišlo..
brala bych spíš imaginární příklad rodina – táta má výdělek takhle mamka takhle platí tohle a tohle atd…
Je to pátá třída a myslím, že pokud by to bylo takto, jde udělat modul, podle kterého by se to naučili a ne na konkrétních údajích nás rodičů, zeptám se na třídních schůzkách
Nevím tedy v jaké třídě, ale jestli to nebude v rámci výuky finanční gramotnosti, jako že když mám výplatu 10000 a mám zaplatit tolik a tolik za poplatky, tak nemůžu ještě koupit za 15000 dárky. Tak mi to tak připadá.
Ono se to nezdá, ale spousta lidí to opravdu neumí, takhle uvažovat a spočítat.
tak u nás to také jednou proběhlo nebylo to o vánočních útratách…to mi přijde trapné….
měli jsme to zase jaké máme přijmy a náklady ….také zjištoval…
měli to tuším né v matice ale nějaké výchově na základce a čílila jsem se podobně…chápala bych nějaký příklad na vysvětlení a to mi i přijde správné aby měli trochu představu, ale nevím proč bych měla sdělovat takovéto informace třídě atd…