Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Škola bez DÚ...?
V neděli byla na ČT reportáž o školách, kde se rozhodli, že zruší domácí úkoly.
Co vy na to? Chtěli byste, aby vaše dítě ve škole nedostávalo žádné domácí úkoly?
Ještě odkaz na reportáž: Úplně zrušit domácí úkoly (Události 30.9.2012)
A pak, že nás nevyháníš:-).
Diskuzní příspěvky, které se týkaly chození do školy a přínosu škol atd. jsem přesunula do diskuze domácí výuka 🙂
…omlouvám se za případné zmatky, ale přišlo mi, že s odstupem častu by v této diskuzi tuhle debatu už asi nikdo nedohledal…
Tak zrovna dneska zcela nezávisle na téhle diskuzi mi vykládala kamarádka, že u nich na vesnici prvňáci taky dostávají hodinový úkoly, že z toho byla taky v šoku, když to viděla. Děti prý běžně dostávají za úkol celou stránku v písance i v pracovním sešitě do matematiky apod. – u nás to je vždycky pár řádků i teď ve 3. třídě, v matice jedno cvičení nebo třeba dva sloupečky příkladů.
…k tomu vzdělávání a nevzdělávání ve škole už tu Lien zakládala diskuzi domácí výuka, tam najdete nějaké info a odkazy. Neberte to tak, že vás tímto chci vystrnadit z této diskuze, se zájmem čtu všechny příspěvky 😉 To jen, že se tuším kšanda ptala, na co holky naráží 😉
já sice nečetla celou diskuzi,nicméně z toho co jsem přeletěla jsem se zastavila u debaty o sportovcích.Dcera má tréninky každý den,včetně víkendu,protože momentálně je hodně závodů.Škola jí končí každý den o půl druhé pak se hned přesouvá na stadion.Doma je po půl šesté.Tím,že má DÚ se na učivo ,,podívá“ :-)využívá čas ke šprtání slovíček/AJ,NJ/ v autobuse,ještě nedávno to bylo čtení knížek.Ale naučila se hospodařit časem,aby doma nemusela u učení sedět dvě hodiny,ale třeba jsme zahráli karty 😀 ten systém jsem jí nevnucovala,přišla si na to sama a myslím,že se jí to v životě bude hodin i když je to dle mého docela makačka 🙂
Možná mají úkolů méně než jinde,nevím,nikdy jsme nad něma neseděly dvě hodiny,co se týče kontroly,zpočátku jsem opravovala,později nikoliv.Když učitelka kontrolovala a bylo špatně,opravu si psala klasicky i když jsem pod tím byla podepsaná.Ten podpis jsem dávala proto,že je dcera opravdu psala doma a ne o přestávce 🙂
Daniel, naprostý souhlas. A myslím, že děti se lépe cítí, když mají stanovené hranice, systém… Dává jim to pocit jistoty, bezpečí a klidu. Marinádo, jistě – způsoby na “našrocení“ násobilky jsou různé – nicméně i to co popisuješ ty je pouze o neustálém opakování (nelze předpokládat, že jim vyjmenovaná slova naskáčou do hlavy z plakátu)… A já tedy budu radši, toto dělat s dítětem doma, aby ve škole pak bylo více prostoru naučit se něco, co doma nelze (nebo obtížně). Nevím kdo to psal (nějaká paní uč. z prvního stupně:-)) a také naprosto souhlasím:-)
Jen ještě dodatek k diskuzi – násobilka a vyjmenovaná slova se nutně našrotit nemusejí, dcera přišla loni s tím, že už to umí (trénovali to v hodinách + kolem sebe mají plakátky, ze kterých to děti můžou “nasát“, ani nevědí jak). Samozřejmě děti s poruchou učení (a jejich rodiče) to mají mnohem složitější (znám to z rodiny).
Tak mám pocit, že ten vzájemný nesouhlas plyne z jiné situace. Moje dítě chodí do 1. třídy, kde jsou úkoly na pár minut a pokládám je za přínosné, jinak než cvičením se dítě psát prostě nenaučí. Kdybych ho k tomu musela každý den hodinu strkat, byla bych z toho určitě mírně řečeno rozladěná, ale prostě to pokládám za nutnost, takže bych to překousla.
Až bude dostávat úkoly, které budu pokládat za zbytečné, můžu změnit názor, ale zatím je za zbytečné nepokládám. A kdyby k mému pocitu zbytečnosti přibylo ještě to hodinové přesvědčování, tak bych taky nadávala. To musím jednoznačně uznat.
Já ale v takové situaci nejsem a ze svojí pozice prostě úkoly beru za přínosné (zatím). Takže nevím, proč bych měla psát opak. Jestli jednou ten opak nastane, tak to napíšu.
Lien, ono aby člověk svou empatií, blahosklonností a udílením svobody své dítě nepřivedl někam, kde bude celý život nešťastné. Když dítě ráno řekne, že už nechce chodit do školy, tak ho tam přestaneš dávat? Nebo ho přesvědčíš? Ale to už je přece nátlak a manipulace. Takže zůstane doma?
Nesnáším nátlak, ale dítě kromě možnosti uplatnit samo sebe potřebuje i autoritu, řád , z čehož pro něj vyplývá nezbytná životní jistota.
Když je všechno založeno na bázi “jak chceš“, je to možná v danou chvíli pohodlnější, ale není to rozhodně vždycky lepší. A nevím, jestli za tím není velká pohodlnost nebo neschopnost něčemu se postavit.
Předesílám, že “mluvím“ o 1.stupni ZŠ, s jiným zatím zkušenosti nemám.
Radko, myslím, že teď to dobře vystihlas:
na střední či v zaměstnání na to taky nikdo nebude brát ohled a chci ho připravit na život mezi lidmi, ne na žití v nějaké sektě. v životě bude muset udělat hodně věcí, s kterými nebude souhlasit, které ho nebudou bavit.
Já si myslím, že i toto je totiž smysl DÚ, vypěstovat u dětí určitý návyk na domácí přípravu, smysl pro povinnost a plnění zadaných úkolů. Když už v prvních třídách toto děti nenaučíme, tak si valná většina bude dělat co chce, obávám se, že spíš lajdat, že asi ve třídě není převážná většina těch, co chtějí mít sami od sebe všechno “v richtiku“.
Nehledě na to, že dost věcí na 1. st. se učí prostě opakováním, chcete-li drilem. Sami víte, že to prostě jinak nejde, že řadu násobilky nebo vyjm. slov se jinak nenaučí. Stejně tak psaní.
My máme teda DÚ tak na pět-deset minut. Což je přesně moje představa. Největší úkol byl zatím 2 řádky čárek v písance. Navíc mám doma hujera, který to má napsané do půl hodiny po příchodu ze školy, takže i proto to nevnímám jako zatěžující.
Já jsem dávala úkol 4x týdně – Po, ÚT, STř, ČT, víkend chtěly děti volný. Střídala jsem ČJ a MA, vyjímečně přibylo opakování do VL či Př, ale to byly nárazovky před testama.
ksando – já se ale nerozčiluju:-) normálně píšu svůj názor.
lien, adhd není nemoc, je to zdravotní postižení. což je velký rozdíl.
s tebou se o tom nemá cenu bavit vůbec s tvými extrémními názory. poslední dobou jen urážíš druhé a začínáš blbnout čím dál víc.
prostě v civilizované společnosti existují zákonné normy, kterým se lidé musí podřídit. říká se jim zákon, vyhláška, nařízení. takže pokud můj syn psát úkoly nebude, bude dostávat poznámky, pětky, odrazí se mu to na vysvědčení minimálně sníženou známkou z chování. zruší mu IVP i asistentku, protože podmínkou je spolupráce s rodiči a dodržování IVP, kde jsou např. i ty domácí úkoly. a skončí u krumpáče, protože tou školou prostě ani neprojde. což by ho zajisté nebavilo jak ho znám a vzhledem k tomu, jak se učí by to byla škola. a já skončím na sociálce a budu dostávat pokuty.
navíc i přes jeho postižení ho nemíním “omlouvat“ z povinností. na střední či v zaměstnání na to taky nikdo nebude brát ohled a chci ho připravit na život mezi lidmi, ne na žití v nějaké sektě. v životě bude muset udělat hodně věcí, s kterými nebude souhlasit, které ho nebudou bavit. prostě nechci z něj vychovat bezohledného sobce, který se řídí jen tím, co chce on a ostatní ho nezajímají.
radka2
psala jsi, že poznáš, co je pro tebe podstatné, škoda, že nepoznáš co je podstatné také pro tvého syna :-/
dohaduješ se o psaní úloh, o kterých i víš, že jsou hovadina
Kde je ta matka bojující za své dítě, za kterou se tak často a hlasitě vydáváš?
Ano, určitě je pro něj větším přínosem ABC než dú a rozhodně by bylo největším přínosem nechat ho úplně v klidu žít, pokud není stádní typ a nemůže v něm fungovat, tak někde mimo něj
Podstatné je přijmout věci, jaké jsou ne snažit se je přizpůsobit většině, což ti dle příspěvků v diskusích jde dobře.
Ale za jakou cenu.
A kde je ta empatie a ohled na druhého, nějak se mi v tom ztrácí ohled na přirozenost např. tvého syna
Dokážeš vůbec někdy přijmout, že není nemocný, ale skutečný, že mnohem nemocnější jsi ty a všichni, kdo se ho snaží zařadit do škatulky
Asi to bude na dlouho