Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
domácí výuka
Zajímám se poslední dobou o unschooling a rovnou píšu, že tento způsob je velmi blízký mému vnímání. Chci se zeptat zda je tu někdo, kdo ho praktikuje a také na další názory na něj.
filozofie unschoolingu je v podstatě taková, že člověk se učí (tedy jsou mu podány iformace, pokud o ně žádá) jen to, oč projeví zájem, tedy nejede podle žádných školních osnov, tyto znalosti jsou poté trvalé a hluboké.
Další info např.:
http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
Článek o současné situaci, velmi zajímavé:
http://www.osule.cz/blog/2012/01/29/proc-zmenit-vzdelavaci-paradigma-cast-1/
Pro anglicky mluvící (když mi to někdo shrne, budu moc ráda :-P) hlavně mě zajímají informace o ADHD.
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Ještě nemám děti ve školním věku, takže mě také zajímají názory na klasické školství, jak jste spokojené, s čím se potýkáte, co vám naopak přijde jako klad, zda jste přesvědčené, že je škola pro vaše děti to pravé.
Děkuji za všechny příspěvky.
Meggi vůbec si nemyslím, že se tady někdo hádá!
To by dle mého vypadalo úplně jinak!
Já osobně s Lien v hodně věcech nesouhlasím, přesto jsou pro mne její příspěvky přínosem a ráda si je vždy (jedno jaká diskuze) přečtu.
Lien čtu a potkávám na VD už hodně dlouho, nemám ale pocit, že by se nějak nadřazovala ostatním a tvrdila, že jen ona a její názor je ten nej.
Lien dle mého patří mezi diskutující, které neurážejí jiné a dokáží v klidu odpovědět i na nepříjemné otázky.
To, že nesouhlasím neznamená, že se hádám.
Pokud tě tato diskuze uráží, je to jednoduché, nečti ji. 🙂
Peťko naomi a její vliv na mě už jsme probraly stokrát, myslím, že nemá cenu to znovu opakovat. Připadá mi přirozené, že člověk vyhledává informace, které ho zajímají a třídí je, některé názory rezonují s jeho a některé ne. Nevím proč by to mělo být nějak negativní nebo proč by souhlasem s někým ztratil svůj postoj a žádný neměl :-), takže nemám pocit, že bych se měla nějak obhajovat. Chápu, že po tvé zkušenosti zřejmě nepříjemné s nějakou sektou jsi ve výběru informací opatrná, ale přesto se asi nezavřeš doma a nepřestaneš je přijímat a třídit zcela. Je to úplně stejné jak např. s citáty, některé se líbí, některé ne a neznamená to vůbec nic, jen poukazuje na způsob vnímání té které osoby a jestliže se Pepíkovi líbí citáty od Komenského, asi je nesmyslné ho vinit z toho, že je zmanipulovaný fanatik už vůbec ne Pepík od té doby co si přečetl Komenského. Jediné co to znamená, že má podobné vnímání jako má Komenský.
Meggi, co? Co chceš vědět? Teda jestli vůbec něco.
Jo, měla bych ukazovat svojí pravou tvář častěji, ale nevím, zda bych pak už jen nečetla, že jsem fanatik a šílenec, tak se držím teda při zdi :-).
A proč tě otázka, zda jsi při smyslech urazila, to jsem nechtěla. Účelem bylo zjištění odpovědi.
Omlouvam se,Petro,jestli budu sprosta..ale bezte uz s touhle diskuzy do riti!!! 🙁
Lien,co jsem prisla na Vd,premyslim a snazim se prectavit,co sedi za cloveka,na te druhe strane Pc,tedy spis premyslim,kdo jsi ty a proc “ reagujes“ a “diskutujes“ ,prave tak..vsimnes si urcite,ze obe slova jsou v uvozovkach a ty jsi tak jedinecna?,nejlepsi ?a jedina inteligentni tady,ze urcite pochopis,proc v tech uvozovkach jsou…Urazis i mne,ze jsem nejaky cvok,nebo jak jsi to napsala..a v zapeti mne prekvapis napr.diskuzy o tom,co cteme a dokazes i slusne,vecne,odpovedet…Bylo by fajn,pro vsechny,kdybys tu svoji “ druhou“ osobu,ukazovala casteji..kazdy ma sve spatne dny..ja za posl.dny taky,ale..?( holky vedi..)
Uvedomujes si nekdy,tady,ci v zivote,ze kazdy clovek ( nejen ty) ma take svoje nazory,zkusennosti,prectavy o zivote,potreby i starosti,nemoci,bolesti…? Kdyby ano,tak si alespon po sobe nekdy prectes t,y sva jedinecna,a vzdy spravna,moudra..Jenze ty si nevidis ani do pusy,kolikrat..Nechtela bych se dostat ,ani na okamzik,do te tve kuze,protoze si myslim,ze i ty v ni nejsi stastna.Prominte ,ale vsechno ma sve meze,tim spis tady,na neosobnim netu 🙁 treba jsi,normalne,fajn..ale co vyvadis tady?!
Danielo,napsala jsi to presne..Hrozne me mrzi,ze kam se zde navstevnik hne,vsude je nejaka hadka..a vetsinou je hlavni akterkou lien..clovek ma kopu starosti i tak..a prijde sem..obcas chce poradit,popovidat si..i diskuze je prinosna..kdyz se k sobe lide chovaji slusne..hadky jsou jako mor,ale,alespon me,hodne ublizuji.. normalni hadka ne,reknu si,je to net,kdo vi,kdo tam sedi..ale takova,co se zde semtam deje,to je smunte…. v beznem zivote,se urcite,vetsina z nas,podobny naturam vyhybame a je to….musela jsem o napsat!
Lien,vis kolik je blbcu,na netu..co ze sebe delaji neco jineho?! ( tim nechci rict,ze ty jsi blbec!)
Urcite se zase doctu nejakou diagnoza na mne..ze te to bavi..proc sem tedy vlastne chodis,kdyz jsme tady uplny 0, dle tebe?! 🙂
Holky,jak se rika,moudrejsi ustoupi…Takhle diskuze ma hezke tema,viz.ramecek..
ale podstata tehle diskuze,je davno pryc.. 🙁
neprihlasena Meggi
Lien, ty jsi se chytla něčeho, co tě z nějakého důvodu zaujalo a oslovilo. Myslím si, že přijít, nebo potkat někoho, kdo bude vyprávět podobné věci, jako Noemi, že se klidně zase otočíš o 180° a budeš brát jeho tvrzení za úžasné.
Nesmíš ale zapomínat, že Noemi se tímto živí, lidi jí za semináře platí a ona umí dokonale manipulovat, navíc používá příklady, věty, slova, na která maminky slyší. I tohle je byznys.
Když mluví, člověk většinou kýve a souhlasí, když se zamyslí, zjistí, že Noemi předkládá jako argument věci, které jsou pro většinu milujících rodičů úplně přirozené a jasné.
……..Kdybychom mu umožnili věnovat veškerou kapacitu (kterou promrhává učením se nezáživných věcí, které obratem zapomene nebo vůbec nepochopí) věci, která ho baví, s nějvětší pravděpodobností by byl více než nadprůměrný ne-li geniální v našem měřítku.
V čem by byl nadprůměrný? V tom co ho baví?
Ale to bude každé dítě! I to, co chodí do školy a tam se učí kraviny, které pak zase zapomene. Jak psala např. Radka, její syn má rád dinosaury a vše o nich zná, je určitě tedy oproti jiným dětem v tomto ohledu nadprůměrný. Každé dítě má rádo něco jiného a nikdo mu nebrání se tomu věnovat.
Ve škole se učí určitě řadu hloupostí (tím myslím druhý stupeň ZŠ a pak někdy SŠ)….ano, dítě v osmé třídě může vidět chemii jako hloupost..pak si ale vzpomene, že půjde zrovna chemii studovat a na SŠ či VŠ si na tuhle hloupost z osmé třídy vzpomene a už může nabalovat další informace. A ano, souhlasím, pak už bude vědět, proč to dělá, bude ho chemie bavit a bude studovat.
Ve škole se děti učí, později na SŠ či VŠ studují, vidím v tom rozdíl. Bez toho učení a zakládání stavebních kamenů, zjišťování co ho baví a co ne, by se těžko hnulo dopředu.
A zase jsme u toho – Naomi tvrdí, že až k tomu dítě dospěje, pak samo pozná, co se chce učit – to je tento příklad – téměř každé dítě se po ukončení ZŠ, nebo pak po SŠ dokáže rozhodnout, zda chce dál studovat a obor si vybere.
V tom mě Noemi ale nepřesvědčí, že by se mělo tedy automaticky učit jen to, co ho baví, bez návštěvy školy. Myslím si, že ZŠ má dát dítěti alespoň základní všeobecný přehled.
Danielo a o čem konkténě chceš debatit?
Ano to je stejné, psala jsem o předškolácích ale platí to i o dětech ve škle, jen samozřejmě tam už jich nepláče 90 procent, protože jsou už ze školky zvyklé.
Co konkrétně chceš teda slyšet, myslím, že jsem všechno napsala.
Já si podiskutuju ráda, pokud mi někdo nenapíše jako argument, že jsou to kecy a nic dál. Potom snůška domněnek o údajně mně (samozřejmě že vždy píšeme o sobě) no a potom věci, které vůbec nesouvisejí s tím, co píšu já. Tohle podle mě není debata, ale dva monology a na to nemám čas ani náladu, protože ten svůj už jsem napsala – nejednou.
když nemáš argument, tak řekneš, že nemá smysl debatit a jdeš od toho. Ne že by mě to překvapovalo.
O naříkání jsi psala, ano, bylo to o předškolácích, ale vzala jsem to obecně – dítě, které naříká ve škole, naznačuje totéž co to předškolní. Aspoň dle mé logiky. Možná ještě víc, protože je starší a líp se ovládá.
ne nevím, ani to nepíšu
a ani si nic nemyslím, to píšeš ty
dokonce nepíšu ani o učení doma, ale o neučení
a hlavně nepíšu o plakání ve škole,
nemá asi cenu debatit, když čteš co nepíšu a o tom co si opravdu přečteš napíšeš šmahem, že jsou to kecy – ano, že dítě nepotřebuje v břiše pomáhat dýchat jsou opravdu hloupé kecy, zatímco ty jsi vystihla obecnou pravdu o životě, taktéž tu svojí
Lien, to s tím učením v břiše a miminek, to jsou přesně ty všeobjímající výroky, které mají nadchnout citlivou duši matky, ale jsou to jen plitké kecy.
Kdyby byli všichni nadprůměrní, budou zase jen průměrní, pokud dobře počítám.
Mezi učiteli znám dobré a špatné, stejně jako v každé jiné profesi. Je fakt, že u učitelů jde o víc a ti špatní napáchají často dost škody, to samozřejmě uznávám. Je ale pravda, že těch dobrých není málo.
Já jsem např. chodila do školy ráda, bavilo mě učení, dokonce ani ty úkoly mi nevadily.
Mluvíš o menšině jako by to měla být většina, podle které by se měli všichni řídit. Je smůla, že se menšiny musí přizpůsobovat, ale není možné, aby se menšině podřizovala většina.
V první třídě ve škole, kam chodí syn, plakal jeden chlapeček, a to v družině, ne ve škole. Některé děti nebyly moc nadšené, ale když mezi ně teď přijdu, působí na mě většina z nich spokojeně, učitelka se k nim chová hezky, snaží se, aby je to bavilo, výuka se střídá s různými hrami na koberci atd.
Baví mě se synem dělat různé naukové hry, psát úkoly, ale učit ho doma nechci a pokud to ve škole probíhá dobře, nevidím k tomu důvod.
Prostě nechápu, co se snažíš vnutit, jaký model je podle tebe ten pravý? Myslíš si, že jsi pokroková a máš svůj názor, ale přitom jen nesouvisle přebíráš názory lidí, kteří patřičně zapůsobí na tvé emoce. Asi jsi sama prožila něco nepříjemného a snažíš se, aby se to nestalo tvým dětem, ale nevím, kde bereš tu jistotu, že to tak pro ně bude nej.
A to hlavní – kdo ví, co by z nich bylo bez školy – jo, kápla jsi na to. Kdo ví? A ty to víš? Ty víš, že by na tom bylo líp?
Danielo a to ostatní o čem píšeš jsem také nikde nenapsala, navíc těžko to poznáme, pokud ve škole zůstanou, jaké by byly bez ní, že.
Co píšu je, že pro děti není vhodné vzdělávání jaké je teď, protože takové vzdělávání předpokládá, že jsou všichni stejní, všichni musí mít nějaké všeobecné poznatky (které mimochodem určuje kdo a jak??) a pokud se nějak vymykají z většiny jsou považovány za buď hloupé, nebo porušené. A celé co píšu je, že žádné hloupé nebo porušené děti nejsou, problém je ten, že prostě každého baví a zajímá něco jiného a pokud se má z devadesáti procent učit to, co ho nezajímá, může vypadat skutečně hloupě. Kdybychom mu umožnili věnovat veškerou kapacitu (kterou promrhává učením se nezáživných věcí, které obratem zapomene nebo vůbec nepochopí) věci, která ho baví, s nějvětší pravděpodobností by byl více než nadprůměrný ne-li geniální v našem měřítku.
O kvalitách, jak vzdělávacích, tak především lidských, učitelů raději mlčím :-(.
Vychází mi z toho jednoduchá věc, místo abychom byli (ano i my) všichni spokojení a zaujatí pro svou práci a byli v ní minimálně nadprůměrní, máme všeobecné znalosti ´= žádné a někomu se původní zaujetí mohlo úplně vytratit, někdo sice jakž takž dělá co ho baví, ale tím, že promrhal většinu energie také na učení se nepodstatného nemohl celé úsilí napřít do “své“ věci, tím pádem je prostě někde v průměru. A to je velká škoda pro lidstvo jako celek.
V podstatě žádné velké zle, o rozpadání osobnosti, nebo jak jsi to psala to opravdu není.
Ale jiná věc je to ještě u dětí, které i přes ten kolektivní tlak stále zůstávají své (dnes se jim říká ADDH apod.), tam považuji jakoukoliv snahu o výše popsané za vyloženě škodlivou.
A další věc jsou předškoláci a mladší, kteří jsou nahnáhni do uměle stvořených společenství, kde se mají něco učit. To mi též připadá vyloženě škodlivé a myslím, že frekvence dětské obrany proti tomuto konání (pláč, naříkání, prosby o nechání doma s matkou) jsou dostatečně průkazné, abychom se podívali skutečnosti do očí.
Pokud by se opravdu člověk potřeboval učit jinak, než vlastní zkušeností, proč tedy necháváme miminka učit se SAMOTNÉ mluvit, chodit….. Proč u miminek většina ví, že je nejlepší nechat je přírodě a pak už to najednou neplatí?
Krásný příklad uvádí právě Naomi, učit děti v břiše dýchat připadá všem kravina, pokud dítě bude v termínu narozené, začne dýchat samo bez pomoci – je na to zralé. A tak je to celý život, když k něčemu dozrajeme, pak to jde samo a dobře. Pokud se dítě narodí přdčasně – bude mít s dýcháním problémy. Je to stejné, pokud učíme něco děti ale i dospělé, které k tomu nedozrály, tlačíme je někam, kde ještě nejsou, mají, musí mít problémy.
Danielo to byla reakce na ksandy dotaz na einsteina, ne na nějaké děti tvojí kamarádky