Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
domácí výuka
Zajímám se poslední dobou o unschooling a rovnou píšu, že tento způsob je velmi blízký mému vnímání. Chci se zeptat zda je tu někdo, kdo ho praktikuje a také na další názory na něj.
filozofie unschoolingu je v podstatě taková, že člověk se učí (tedy jsou mu podány iformace, pokud o ně žádá) jen to, oč projeví zájem, tedy nejede podle žádných školních osnov, tyto znalosti jsou poté trvalé a hluboké.
Další info např.:
http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
Článek o současné situaci, velmi zajímavé:
http://www.osule.cz/blog/2012/01/29/proc-zmenit-vzdelavaci-paradigma-cast-1/
Pro anglicky mluvící (když mi to někdo shrne, budu moc ráda :-P) hlavně mě zajímají informace o ADHD.
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Ještě nemám děti ve školním věku, takže mě také zajímají názory na klasické školství, jak jste spokojené, s čím se potýkáte, co vám naopak přijde jako klad, zda jste přesvědčené, že je škola pro vaše děti to pravé.
Děkuji za všechny příspěvky.
http://www.svobodauceni.cz/
zajímavé stránky, pro více informací a rovnou i super článek, který mě zaujal – Jani díky za vytažení :-))
http://www.svobodauceni.cz/clanek/pribeh-evolucniho-nesouladu-2
Jinak ještě k té domácí výuce, za sebe také ne, domácí výuku bych praktikovat nechtěla, to snad jen ze zoufalství, kdyby se ve škole dělo to co např. u nás v Mš.
Kšando ona loni do školky “normálně“ chodila, ale nedalo se to zvládat, jak ona, tak hlavně tedy paní učitelky, následně jsme prodělali nějaká vyšetření a zjistilo se, že má určitý nález na mozečku, tak řekněme, že te´d nechodí ze zdravotních důvodů, nebo tedy chodí tak, jak chodí. Kdyby nechtěla, nechodí vůbec a z mého hlediska by to bylo i lepší. Protože pokud učitelky nedokáží dítěti necpat bonboky, nedokáží řešit nestandartní chování jinak než vyhrožováním a zastrašováním, pak prostě i při mé nejlepší vůli jí přání plnit, jí toto dovolit nemůžu. To by taky mohla přijít s tím, že se jí líbí třeba uskakovat před jedoucím autem, že je to dobrý adrenalin. To, že si dítě dělá jen co chce není moje myšlenka, to tady neustále dokola opakuje někdo jiný, tak to samozřejmě není.
Ovšem škola je už o něčem jiném, tam buď bude chodit nebo ne, ve školce se docházka dá samozřejmě ošetřit lépe.
Domácí výuka na prvním stupni asi ještě ano, to by mohl rodič zvládnout. Já tedy upřímně napíšu, že bych se na to necítila, učitelka má svoje léty prověřené metody.
Na druhém stupni si to nedokážu představit vůbec. Však taky od toho mají učitelé specializace, žádný také neučí úplně všechno, že?
Lien, psala jsi, že by dcera viděla třeba na výletě…, že někdo umí r a pak by chtěla sama začít, ale toto je podle mě, nezlob se, nesmysl. Děti přeci přirozeně chtějí zapadnout do kolektivu v kterém žijí. Víš co také nechápu? Nevím jak “starou“ máš holčičku, ale byla jsem přesvědčená, že nechce do školky chodit… Říkáš, že dítě má dělat to co chce… Proč ji tedy nenecháš chodit do školky? Proč jí vnucuješ svůj postoj? K inteligenci rodičů – nemyslela jsem to tak, že rodiče musí být geniální, ale dle mě ani průměrný rodič DV nezvládne.
Petro, toť otázka 🙂
Kdyby na tom Maruška byla jak je teď, určitě bych jí nepřihlásila, ale je pravděpodobné, že bude zralejší, tak bych zkusila najít nějakou školu, do které by se až tak nemuselo chodit :-)))).
NO ne to je blobst že. Jsou mi blízké waldorfské školy, jak tu někdo zmiňoval montessorri, to jsme zkusily školku a to je zase úplně pravý opak toho, co si představuju. TAkže možná bych jí přihlásila do waldorfu (ale těžko říct bez různých doplňujících informací a poznání učitelů atd.), nebo bych zkusila tu Prahu a nechat si jí doma. TAk to vidím teď. Ona je naštěstí na konci září, tak máme hodně času, když bych to hrála ještě na odklad, tak spoustu let, uvidíme.
Dančo, ahááá 🙂
souhlas, chtěla jsem napsat totéž (o tom nerozebírání), ale pak jsem si říkala, aby to nevypadalo, že se z toho chci vyzout 😉
Petro, to p.s. patřilo Lien. Ale už to nechci rozebírat.
Lien, napadá mě čistě hypotetická otázka – kdyby byla teď Maruška už předškolák, šla bys do domácího učení (jakoukoli formou) nebo bys ji přihlásila do školy?
…jestli nechceš opovídat, nemusíš, jen mě to tak napadlo.
A ještě k tomu, co ses vlastně ptala v úplném úvodu téhle diskuze – já jsem s naší školou spokojená zatím nadmíru. Z velké části to ale není jen školou samotnou, ale taky učitelkami, které holky učí. Zvlášť u Aničky je vidět ten úplně jiný přístup – není to ta klasická výuka, kdy děti sedí v lavicích a (ne)poslouchají, co jim nějaká učitelka říká. Oni hodně často pracují ve skupinkách, hrají třeba divadlo, píší vlastní příběhy, zkouší spoustu různých věcí – třeba vloni pekli rohlíky, před Vánocema si napsali vlastní knihu receptů, hlasují o spoustě věcí – domlouvají se, jak co bude u nich ve třídě fungovat, teď začali jezdit na jednu ekofarmu – poprvé se starali o koně (kydali hnůj, hřebelcovali…), minule zakládali kompost. No a mezi tím vším se ještě stíhají naučit tvrdé a měkké souhlásky, násobilku a spoustu dalších věcí. Prostě z mojí strany bez výhrad – sama bych ráda do takové školy chodila… A nedovedu si představit, že tohle všechno bych svým dětem dokázala doma nabídnout…
Dančo, já to s tím tónem pochopila, jak jsi to myslela. Ta zmínka o hádání a nehádání patřila spíš k tomu, co jsem napsala původně a co pak vyvolalo ty další reakce – prostě na vysvětlenou, proč tentokrát jsem se ozvala, zatímco jindy v podobných diskuzích na podobné komentáře nereaguju.
no já se s domácí výukou setkala buď ze zdravotních důvodů (to byla třeba i slepenina)u dětí s adhd, hodně často nemocných, nebo tělesně postižených. a pak už jen u dětí týraných nebo ze sekt (viz kluci mauerovi a další děti stoupenců svatého grálu, parcifal imanuel dvorský ..) jo a ještě v jednom případě u rodiny, která žila naprosto v souladu s přírodou a škola byla hodně daleko tak maminka učila děti doma.