Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
L, R, Ř - kdy
Podělíte se? Kdy vám děti začaly říkat tyto hlásky?
Dceři je 3,5 roku a nějak nic, i když jinak mluví krásně. Když jí upozorním, že L není ua, tak se směje.
Terezce L problém nedělalo, R uměla ve 3 letech a Ř ještě neumí (jsou jí 4 roky)
A ještě nedavno říkala místo nechci nekci, ale jinak CH řekla, zkoušeli jsme chobot, chocholka, chutná, pochoutka to vše jí šlo. A teď už i to nechci řekne pěkně.
Některý slova jsou hold těžší a hůř se jim vyslovují, ale za chvíli to bude dobrý 🙂
Díky moc za reakce, já to až tak moc neřeším, ale pro zajímavost.
Samozřejmě mě naočkovala opět maminka. O tom, že malá neříká R a Ř jsem věděla a přijde mi to normální, ale ona mi vsugerovala, že neříká ani L. No a jak se na to soustředím, tak opravdu slyším, že ho neříká, ale ne ve všech slovech.
Třeba mléko a hodně dalších řekna s L, ale když říká Lauro, řekne vuauo, tak ale podle toho co píše Petra to naskočí i ve zbytku slov samo, k logopedce zatím opravdu nepůjdeme. Navíc, když i učitelky ve školce si jí chválí, že krásně mluví, tak si myslím, že by mě upozornily, kdyby se jim nezdála.
Lien, R,Ř neřeš…má na to opravdu čas!!!!
Domula R ve 4 letech a Ř až po pátém roce.
Honzík R ve 2,5 letech (na tohle byl fakt šikula)
a Ř před 4 rokem.
Pokud si nejsi v něčem jistá, tak se objednej na logopedii. Lepší začít dřív nebo se jen informovat, než začít později.
U nás je ve školce letos 8 předškoláků-z toho jeden loňskej odkladovej. Kromě našeho Honzíka všichni chodí na logopedii, včetně toho odkladovýho 🙁 A není to jen o jednom písmenku…některým prostě vůbec nerozumím.
Nevím čím to je, ale tady je to s mluvením fakt hrůza!!!!
V tomto věku to není třeba ještě řešit. Je přirozené, když dítě v tomto věku buď “R“ ve slově vynechává a nebo ho nahrazuje písmenkem “L“. Řeší se to v předškolním věku tzn. cca v 5 letech. Pak je dobré vzít dítě k logopedovi. Zároveň je dobré spolupracovat se školkou. My jsme měli logopedku přímo ve školce. Moje tchýně je také logopedka, takže mi připravila pro dcerku různá cvičení. Často se stane, že dítěti to naskočí z ničeho nic. Dobré je dělat ta cvičení tak nějak za pochodu. Pět minut a dost. Spíše častěji než dlouhou dobu, děti jsou pak nejsou tak otrávené. Třeba “ř“ naskočilo dceři asi 1/2 roku před školou. Takže určitě nic nezanedbáte, když ještě chvíli počkáte. A hlavně nic nenutit. Protože nesprávným učením se může dítěti řeč naopak zkazit a je pak daleko těžší ho to odnaučit. Nejhorší je říkat dítěti: “Řekni bagr.“ a donekonečna ho opravovat. Logoped nejprve začne dítě učit dávat správně jazyk, dá na to ta správná cvičení…
přehlídla jsem L
tak starší začal srozumitelně mluvit opravdu až kolem toho 4-5 roku,měl ty svoje slova,kterým jsem rozuměla jen já,naučil se mluvit až ve školce v kolektivu dětí.
mladší ten krásně mluvil už od 2 let (jen R+Ř) jak jsem psala
malá taky mluví krásně od 2 let (R+Ř) jak jsem psala.
myslím,že každý dítě je jiný,některý dřív mluví,jiný zase dřív chodí..hlavně že se to naučí do doby,než půjde do školy 🙂
tak jsem vytáhla albumy dětí,kam jim všechno píšu..u nás takto:
starší syn začal říkat R ve 4 letech,Ř v 5 letech
mladší syn říkal R+Ř už ve 3 letech
malá začala říkat R ve 3 letech a Ř ve 3,5 letech
takže každý dítko jinak,hlavně že se to naučili 🙂
Lien, R a Ř bych v tomhle věku vůbec neřešila, L by už myslím mělo začít naskakovat. Co jsem tak vypozorovala, tak děti, které ho nezvládnou samy od sebe cca do 4 let (aspoň v některých slovech – jak už se objeví, tak se je časem naučí používat všude), většinou pak potřebují nějaký nácvik.
Já jsem s Aničkou dostala doporučení na logopedii ve 4,5 letech – mluvila krásně až na to L, R, Ř – dr. nás tam posílala právě kvůli tomu L.
A teď se podrž – logopedka po ní chtěla zopakovat pár slov (hledá, hlídá) a naše slečna je zopakovala i s tím L. Chvíli jsme trénovaly, než L přešlo plynule do běžné řeči. Když už jsme tam chodily, tak se najelo na nácvik R a Ř. R zvládla krátce před pátými narozeninami, Ř do měsíce poté.
Jestli chceš s malou trošku trénovat, tak ať nejdřív zkouší kroutit jazýčkem na všechny strany – olizovat si pusu, v pusince vyboulit tvář (jakože má bonbon). Pak opřít špičku jazyka o horní patro za zuby a zkoušet právě slova jako hledá, hlídá, hledí, hlava… budeš se divit, jak to zvládne.
Můžete si spolu třeba stoupnout před zrcadlo a dělat grimasy obě dvě, to se jí bude líbit.
Ale zpátky k tvému dotazu – Majda má 5,5 a čistě ještě nemluví, sykavky a š,č,ž má takové hodně podobné, ale zlepšuje se, r už používá víseméně všude, ř jen v těch lehkých kombinacích (tři, dřevo…) a ještě se na to musí soustředit. Ale to L jí naskočilo úplně samo kolem třetího roku.
S písmenkem L jsme neměli problémy, R začala říkat Terezka(v dubnu bude mít 5) nedávno asi tak ve 4 a půl Ř ještě neumí, Zdenda začal s R a Ř těsně než šel do 1 třídy. Ve školce máme logopedii a paní učitelka říkala, že R řeší až v 5 letech, jinak logopedie ve školce je bezva, nemusí se lítat nikde po doktorech
Dobrý den, dceři jsou 4 roky a 3 měsíce, R začala říkat tak okolo 4 roku. A ted přichází ř. Jednou řekne, pak zas ne, ale určo to dorazí jako to R :)L uměla skoro od začátku.